Bakgrund

Det finns stora utmaningar när man arrangerar läger för barn. Speciellt om man tar emot 500 – 800 barn.

  • Ledare behöver rekryteras, utbildas, schemaläggas, kontrolleras mot belastningsregistret med mera.
  • Mat och frukt behöver beställas, kommunikation gentemot köket kring allergier, antal portioner, leveranstid, plats med mera.
  • Aktiviteter behöver planeras, material behöver köpas in.
  • Lägret behöver marknadsföras.

Det är helt enkelt ett stort projekt och det kan tyckas som en självklarhet att idrottsförvaltningen i Stockholm Stad gör vad de kan för att underlätta detta. Tyvärr upplever vi att det är helt omvänt. Av alla olika delar så är kommunikationen med idrottsförvaltningen det mest utmanande i hela arrangemanget. Det är nästa omöjligt att få besked om:

Får vi lokaler?
Om ja, på vilka platser, och vilka veckor?

Det har alltid varit utmanande men på senare år har det blivit ännu värre. Idag är vi glada om vi ens får ett besked eller svar på vår förfrågan.

Vad innebär det?

Mot bakgrund av det har vi börjat med att endast ta emot intresseanmälningar. Först när vi får besked av idrottsförvaltningen, som i år (2025) meddelat att vi kan förvänta oss svar efter 15 mars, kontaktar vi alla som har gjort en intresseanmälan. Då vet vi mer exakt vad vi kan erbjuda och förhoppningsvis har det inte skett några ändringar. Vid ändringar försöker vi erbjuda alternativ och man kan då antingen tacka ja eller nej.

15 mars är såklart väldigt sent. Skulle vi börja med förberedelserna först efter att vi skulle få besked om lokaler så skulle vi inte hinna genomföra lägret med önskad kvalité. Idrottsförvaltningen har dock inte som ambition att hjälpa oss utan deras ambition är att skapa så lite arbete som möjligt för sig själva. 2023 hade de till exempel bestämt att både Vintervikshallen och Kanalhallen skulle hållas stängt. Enligt mejl skulle det heller inte hjälpa hur mycket vi “tjatade” – barnen kunde åka till Hässelbyhallen som vi erbjöds. De hallar vi önskade skulle först renoveras. När vi frågade vad som skulle renoveras så skulle det istället underhållas. När vi bad om underhållsplan så skulle de hållas stängda p.g.a. brist på personal. Efter två veckors mejlade och otaliga lögner ringde vi ett samtal och 30 minuter efter samtalet hade alla önskade hallar öppnats för oss. Vi bestämde oss för att vi framöver inte orkar stångas med dessa tjänstemän. Om idrottsförvaltningen inte vill att vi arrangerar dessa läger så kommer vi inte heller göra det. Uppenbarligen fanns det inga hinder som inte kunde undanröjas på 30 minuter! Det ska inte behöva vara så svårt att få besked om lokaler.